گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، طرح سهمیهبندی بنزین در چند سال اخیر در کشور با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده است، یکی از اهداف این طرح برقراری عدالت در بهرهمندی از بنزین بوده است اما این طرح پس از مدتی با اما و اگرهایی مطرح شد و آن اینکه تکلیف خانوارهایی بدون خودرو در این سهمیهبندی چه میشود.
طبق آمارها بیش از ۵۰ درصد خانوارهای ایرانی فاقد خودور هستند البته برخی نیز بیش از یک دستگاه خودرو دارند بنابراین عادلانه نیست که افرادی که خودرو ندارند از یارانه انرژی در این بخش محروم باشند.
این موضوع سبب شد که مجلس یازدهم به دنبال تغییر سهمیهبندی بنزین باشد که از جمله آنها سهمیهبندی بنزین از هر خودرو به هر فرد و کد ملی هر ایرانی بود که در ابتدای شروع مجلس یازدهم مطرح شد اما هنوز به نتیجه نرسیده است.
این ماجرا در حالی ادامه دارد که به تازگی رئیس کمیسیون انرژی مجلس، فریدون عباسی از طرحی به نام طرح وان "طرح سهمیهبندی تمامی حاملهای انرژی" با عنوان وان (مخفف واحد انرژی) سخن گفته است. اما این طرح چیست و قرار است در آن چه اتفاقی بیفتد.
طبق توضیحات نماینده مردم کازرون «براساس این طرح به هر فرد مقداری "وان" داده میشود، در واقع یارانهای که دولت میخواهد به هر فرد دهد به شکل "وان" خواهد بود، به این صورت که یک فرد ماهانه ۵۰ وان دارد که میتواند آن را مصرف کند و باقیمانده این سهمیه را در بورس بفروشد».
قطعا هر طرحی در کنار موافقانش مخالفانی نیز دارد عبدالعلی رحیمی عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم خرامه به نظر میرسد که از مخالفان طرح باشد چرا که این طرح را یک طرح خام خوانده است.
به گفته وی در این طرح بیشتر به جنبه دانشگاهی نگاه شده تا اجرایی و حتی اگر اجرایی شود هم باز عدالت اجتماعی برقرار نشده است. رحیمی در توضیح دلیل خود گفته است: بخشهای زیادی در کشور مانند کارخانهها از یارانه انرژی استفاده میکنند که به جای اینکه فایده آن عدد یارانه را عامه مردم منتفع شوند، صاحب کارخانه از آن منتفع میشود.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس ضمن بیان این نکته که کلیات طرح خوب است اما باید طرح قابلیت اجرایی شدن داشته باشد، گفته است از آنجا که این طرح فقط منحصر به بنزین نیست و همه حاملهای انرژی را دربر میگیرد که کار را سخت و پیچیده میکند.
حسین حسینزاده دیگر نماینده استان فارس که عضو کمیسیون انرژی است نیز در گفتوگو با تسنیم درباره این طرح اظهار داشت: طرح وان فعلا روی کاغذ است و باید چکشکاری شود.
به گفته وی براساس این طرح قرار است به ازای هر خانوار مقداری وان تخصیص پیدا کند که البته این به معنای یک نیست. خانوارها میتوانند وان را بفروشند یا در بورس قرار دهند و از مزایای آن استفاده کنند.
نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز معتقد است که طرح کم و کاستی دارد و با وجود اینکه هنوز در دستور کار کمیسیون انرژی برای بررسی قرار نگرفته تصمیمگیری یا اظهارنظر درباره آن زود است.
حسینزاده میگوید: نفش کار در این طرح و دیگر طرحهای مشابه این است که آن ۵۰ درصد خانوار ایرانی که خودرو ندارند بتوانند از مزایای کارت سوخت و حاملهای انرژی بهرهمند شود.
یکی از مباحثی که در این طرح در رسانهها عنوان شده، جایگزین شدن با کارت سوخت است که وی در این باره افزود: کارت سوخت باقی میماند اما این طرح عدالت را برقرار میکند هر چند جزئیات و مشخصات طرح هنوز مطرح نشده و فقط در حد پیشنهاد بوده است.
این عضو کمیسیون انرژی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح یا طرحهای مشابه قابلیت اجرا دارند و میتوانند عدالت اجتماعی را محقق کنند، بیان کرد: واقعیت موضوع این است که اجرای این طرحها بار مالی زیادی دارد و مشخص است که در این وضعیت قابل اجرا نباشد.
حسینزاده میگوید: باید ابتدا راههای جذب بودجه و منابع را چه در این طرح و چه در طرحهایی مثل تامین کالاهای اساسی و مسکن تامین کنیم پس از آن درباره اجرا صحبت شود.
عدالت اجتماعی واژهای بسیار زیبا که فعالان اجتماعی از آن به عنوان یک دغدغه و سیاسیون از آن به عنوان ابزاری برای رسیدن به قدرت مطرح میکنند.
طرحهای زیادی برای اجرای عدالت اجتماعی در انقلاب اسلامی به ویژه با شروع به کار مجلس یازدهم مطرح شده اما نکته مهم این است که هر طرحی نیز که موفق شود تصویب مجلس را بگیرد باید بتواند در اجرا این عدالت اجتماعی را برقرار کند.
انتهای پیام/
نظر شما